Den 17 juni flyger jag från Arlanda till Oslo, och sedan vidare till Alta i Nordnorge, som ligger drygt 20 mil söder om Nordkap. Cykeln tar jag med som bagage. Hur jag tar mig den sista biten upp till starten är inte klart än, förhoppningsvis går det bra att ta med cykeln på någon buss.
Jag tänker i alla fall inte cykla, det skulle ju kännas helt fel att börja utan att ha börjat, så att säga. Så jag hoppas på den norska kollektivtrafiken. Hur jag tar mig hem från Kreta är ett senare problem. Inget är bokat.
Om resan blir ungefär som tänkt så innebär det minst 60 övernattningar. Från början tänkte jag vara bekväm och bara bo på vandrarhem och andra ställen med sköna sängar. Men när jag började planera på riktigt insåg jag att det är bra med flexibilitet, så därför tänker jag ta med tält. Det innebär visserligen extra packning (sovsäck och liggunderlag kommer också med på köpet) men det tror jag att det är värt.
När jag har möjlighet tänker jag sova under tak. Förutom att det är mer bekvämt rent sovmässigt, har det också fördelarna att man har möjlighet att tvätta kläder i tvättmaskin (kanske), att man kan ladda batterier och att man lättare kan ta reda på information inför kommande etapper.
Tält kan vara trevligt det med, men kombinationen tält och regn är inget jag är sugen på, inte just nu i alla fall. Jesper Blomqvist sa en gång att hans chanser att starta matchen var 70-70. Om jag ska tippa på min andel tältning kontra sängsovande så kör jag på 10-90. Men det blir säkert helt annorlunda när det ska summeras.
Fördelarna med att vara fysiskt aktiv under lång tid är att man får god aptit samt att nästan all mat smakar bra. Därför hoppas jag att det blir ett rent nöje att äta under min cykelresa. Min idol inom långfärdscykling och andra ultrarelaterade aktiviteter, Staffan Åkerblom, berättade att han en gång under en cykelsemester stannade i Sundsvall och åt pizza till frukost. "Du vet, det går åt mycket energi!"
Precis som i boendefrågan så föredrar jag flexibilitet och tar med ett Trangia 27-3 UL stormkök. Litet, smidigt och perfekt att ha med sig för spontana matstopp.
Jag siktar på 10 mil om dagen. Gärna på vägar som går så mycket söderut som möjligt, och som dessutom är relativt otrafikerade. Grusvägar hoppas jag slippa helt och hållet.
Om det går tungt är det bara att tänka som Michael "Roddarn" Andersson sa i ett legendariskt reportage på Sportnytt: "Står det 6 timmar distans i träningsdagboken så är det 6 timmar distans." Enkelt. Sen sa han att han varvade 6-8 timmars distanspass med tvåtimmars intervallpass på testcykeln i källaren. Det är hårt att vara cyklist.
Jag har sex veckors tjänstledighet från mitt arbete under sommaren. Det tillsammans med semester räknar jag med ska räcka för att hinna igenom Europa.
En annan ledighet jag tar i och med resan är den från min elitsatsning på orientering. ”Va?” har varit en vanlig reaktion på det, men VM går ju numera (tyvärr) varje år, så det kommer mer. Rent orienteringsmässigt tror jag faktiskt att ett sommaruppehåll kommer att gynna mig på sikt. Och omväxling förnöjer, även om orienteringen är en fast punkt i min tillvaro.
Inget jag siktar på, men blir jag så pass sjuk eller skadad att cyklingen inte ger något så kastar jag in handduken. Detsamma gäller om jag får alltför stora problem med utrustningen, eller om jag behöver avbryta resan av någon annan anledning.